Harga Daging Wagyu Dan Ciri-Ciri Daging Wagyu

daging lembu wagyu

Soalan : Apakah itu daging lembu Wagyu?

Wagyu Beef berasal dari Jepun dan di katogerikan sebagai daging lembu termahal / terbaik di dunia ini.

Dengan nama yang bermaksud "lembu Jepun" (wa = jepun, gyu = lembu), boleh didapati dalam empat jenis ternakan Jepun.

berasal dari empat baka utama iaitu Kuroge, Aakage, Nihon Tankaku dan Mukaku


Soalan : Kenapa baka Wagyu menjadi lembu yang paling mahal dan dicari-cari di dunia?

Jawapan :

 Tekstur daging yang berlapis dengan lemak (marmar)

Wagyu berbeza dengan jenis daging lembu yang lain kerana ia sangat marmar. Bermaksud setiap daging terlapis dengan lemak ( lemak baik katanya ) daging lebih juicy aummm.

Marmar merujuk kepada lapisan lemak intramuskular yang kelihatan. Ini lemak yang terdapat di otot. Kerana genetik lembu yang unik, daging mengandungi peratusan asid lemak yang lebih tinggi daripada daging lembu biasa, memberikan skor marmar yang lebih tinggi.

Semakin tinggi skor marmar, daging yang lebih enak, lembut dan berair .

Seratus peratus lembu Wagyu Darah Penuh mempunyai tahap marmar tertinggi dari setiap daging lembu di dunia.


Kandungan lemak yang tinggi

Ramai yang mengatakan lemak di dalam daging ini adalah yang baik

Walaupun banyak fakta, dari pelbagai sumber telah mengatakan bahawasanya, lemak pada umumnya  adalah tidak baik, yang mungkin membuat kita takut terhadap apa-apa yang mengandungi perkataan 'lemak', 

tetapi pemakanan moden membuktikan bahawa cara pengambilan lemak yang betul (dalam medium) yang berpatutan adalah penting , untuk diet yang sihat. Makanlah berpada-pada. Mana mungkin ku makan setiap hari daging wagyu ini.

Daging sapi Wagyu mengandungi peratusan asid lemak omega tiga dan omega enam serta lemak yang lebih tinggi daripada daging lembu yang lain. Lemak lembut ini mempunyai titik lebur rendah dan bukan sahaja menghasilkan tekstur daging lembu Wagyu yang luar biasa tetapi juga mempunyai rasa yang paling tidak terkata. 

Kandungan lemak setiap lapisan daging inilah yang menjadikan faktor daging ini menjadi sangat lembut. Apabila di stik atau di grill daging akan lebih juicy yang membuatkan cair disetiap kunyah.


lembu wagyu

Soalan : Bagaimana cara dibesarkan/menternak lembu Wagyu?

jawapan : 

Penjagaan yang sangat rapi dan tidak disuntik apa-apa hormon

Daging lembu Wagyu yang asli adalah salah satu daging yang paling popular dan mewah di dunia. Yang menjadikannya begitu istimewa ialah marmarnya yang kaya, yang menimbulkan kelembutan seolah-olah terdapat mentega yang mewah.

Satu-satunya cara untuk menghasilkan daging berkualiti tinggi ini secara sistematik adalah dengan mengamalkan penjagaan bentuk lembu yang paling tinggi penjagaannya dan teliti.

Selama beberapa dekad, para petani Jepun yang pakar telah menyempurnakan teknik penanaman mereka untuk memastikan bahawa lembu mereka mengembangkan simpanan minyak yang sama rata dan tidak membina daging yang terlalu padat/keras/pejal dan kasar. bermaksud lebih memanjakan lembu dan usaha yang dilakukan.

Lembu Wagyu dibesarkan oleh penternak khusus sehingga berumur tujuh hingga sepuluh bulan, apabila dijual kepada petani dengan surat beranak yang mengesahkan keturunan tulen mereka. Haiwan ini berharga petani sehingga RM 120,000 setiap satu.

Wagyu sepatutnya digelar sebagai lembu emas kerana ianya dijaga dengan rapi dan teliti serta dijual dengan harga yang mahal kerana berbaloi dengan usaha penternak dan kos penjagaannya.

Penjagaan yang betul dan pemakanan yang baik menjamin bahawa setiap pelaburan penternakan lembu wagyu ini dapat mengubah kepada keuntungan dalam jangka masa beberapa tahun sahaja.

Lembu yang matang, selama dua atau tiga tahun atau sehingga kira-kira 1,500 paun atau memperoleh sekitar 50 peratus lemak. 

Cara Wagyu dibesarkan dan dimanjakan adalah penting untuk memastikan mereka mencapai tahap  kualiti daging ke tahap maksimum.

Wagyu tidak pernah menerima penyokong pertumbuhan, steroid, hormon ataupun ubat untuk mengalakkan pertumbuhan berat badan/ lemak dengan lebih cepat.

Prosesnya wajar, yang bermaksud memerlukan lebih banyak masa dan penjagaan, 

ianya berbeza daripada yang dilakukan oleh penternak lain kepada lembu mereka, bagi memastikan lembu membesar dengan cepat, dengan memberi hormon,suntikan ataupun ubat-ubatan.

Sebilangan besar petani Wagyu menyediakan makanan kepada lembu mereka sebanyak 3 kali sehari.

Yang terdiri daripada bahan-bahan bertenaga tinggi, termasuk jerami, gandum dan makanan yang berkualiti. Selalunya, diet/sumber makanan ini diimport dari negara lain, yang menyumbang kepada kos makanan Wagyu yang tinggi.

Mereka biasanya ditimbang sebulan sekali dan harus menghasilkan sekitar 2.5 paun sehari.


Persekitaran padang rumput tanpa tekanan

Lembu diberi kawasan ragut yang kecil dan banyak di beri makan di kandang.

Di lepas juga di kawasan ragut bagi mengelakkan stress jika berada di kandang.

Para penternak sangat berhati-hati agar otot mereka tidak menjadi tegang. 

Ini biasanya bermaksud mengelakkan aktiviti dan tekanan yang ketat dan meragut di padang ragut bagi meningkatkan peredaran darah. Penting agar Wagyu tetap berada dalam persekitaran bebas tekanan kerana tekanan meningkatkan adrenalin dan menyumbang kepada otot yang tegang dan daging yang sukar.

Walaupun jauh lebih susah dan memerlukan masa yang lama untuk kaedah ini, tetapi cara ternakan ini tinggi sangat penting untuk pengeluaran daging lembu Wagyu yang gemuk dan menjadikannya terkenal serta berkualiti.


Info Moden

laman ini membahaskankan tentang keperluan maklumat semasa yang melibatkan dengan kehidupan kita seharian

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama